Har du ont i tandköttet? Då är det verkligen läge att ta reda på vad det beror på. Det pratas mycket om plack, vita tänder och karies, men något många missar när man talar om munhälsa och tandvård är tandköttet – som är fundamentalt för en god munhälsa och fräsch mun.

Här går vi igenom vad ett ont tandkött beror på, vad det kan leda till och hur du kommer tillrätta med det.

Tandköttsinflammation

Ett inflammerat tandkött är ett av de vanligaste munhälsoproblemen och uppstår av att bakterier får sitta för länge på tänderna. Det kan exempelvis hända om man inte varit hos tandläkaren eller tandhygienisten på länge eller slarvat med sin tandvårdsrutin. En tandköttsinflammation är också oerhört viktigt att åtgärda eftersom att det kan leda till tandlossning.

Ont i tandköttet är ett tecken på tandköttsinflammation

En inflammation är en signal från kroppen om att den jobbar febrilt för att skydda kroppsdelen och det gäller såklart även för tandköttet. Några varningstecken om att ditt tandkött ligger på högvarv för att skydda det kan vara:

  • Ont i tandköttet
  • Rosa tandkött
  • Blödande tandkött
  • Svullet tandkött

Upplever du något av de här symptomen rekommenderar vi dig att söka hjälp hos en tandläkare, innan det blir ett större problem.

Om du känner av något annat symptom eller känner dig osäker på om du har ett inflammerat tandkött så är det även värt att gå till tandläkaren för att med säkerhet få svar på om det är inflammerat eller inte.

Så kan du behandla ömmande tandkött

Tandköttsproblem uppkommer när plack och mikroorganismer ansamlas. Det kan man undvika genom att ta bort plack, ha en god tandvårdsrutin och genom att stödja tarmhälsan med en god munhygien samt fylla på med bra tarmbakterier.

Vi råder dig att prova detta om du misstänker att du har ett inflammerat tandkött – och om det inte läkt inom 7 dagar så rekommenderar vi dig att boka in en tid hos din tandläkare eller tandhygienist.

  • Borsta tänderna 2 gånger om dagen, ordentligt. Nya studier visar nämligen att många slarvar med detta. Kanske får man bråttom till jobbet på morgonen, eller är för trött för att borsta på kvällen och struntar i det. En annan viktig sak är att borsta rätt och se till så att man kommer åt alla områden i munnen.
  • Bakteriedödande medel. Tandköttsproblem beror på bakterieangrepp och därför kan ett bakteriedödande medel göra susen. Det kan du få med dig  receptfritt från närmsta apotek –  och du sköljer det i samband med tandborstningen.
  • Tandtråd. Det är nästintill omöjligt att borsta mellan tänderna och därför är vår rekommendation att du använder tandtråd eller flossar efter varje måltid. På så vis förhindrar du att matrester och annat sprider sig från mellan tänderna till tandköttet.

Så förhindrar du tandköttsinflammationer

Allt vi gör påverkar vår munhälsa. Vad vi äter, dricker, hur vi mår, stress, sommar, vinter, ärftliga faktorer – ja det finns väldigt mycket som kan orsaka munhälsoproblem. Men de absolut vanligaste sakerna som kan leda till tandköttsinflammationer är dessa:

  • En dålig tandborstningsteknik
  • Kosten. För mycket socker, mycket läsk, sura frukter (Bör absolut förtäras då det är nyttigt, men skölj munnen efter).
  • Tobak. Om du röker eller snusar så har du säkert hört det förut. Du kan även ta bort en varningssignal i form av ett blödande tandkött. När du röker drar blodkärlen ihop sig, vilket gör att det inte blöder lika lätt. Problemet kan alltså finnas där – bara det att det inte syns på samma sätt.
  • Småätande. När vi äter så angrips emaljen av syraattacker och det tar uppemot 2 timmar innan munnen hinner få ordning på det. Men när du småäter så angrips munnen ständigt för nya syraattacker och då ökar risken betänkligt för karies och erosionsskador.
  • Använd en eltandborste. Många eltandborstar tar bort upp till 100% mer plack än manuella tandborstar och gör hundratals borstdrag per minut mer än en manuell tandborste gör per månad.

Läs mer: