Att gå till tandläkaren är en traumatisk upplevelse för många. En med tandläkarskräck kan behöva förbereda sig i veckor för att samla mod nog att ta sig dit. Men när tanken plötsligt slår en att risken att behöva borra är överhängande – då kanske inte ens veckor av mental förberedelse räcker till. För att få en lättare vistelse hos tandläkaren går vi därför igenom det här en gång för alla – så går du tillväga för att inte få hål i tänderna!

Ge munhälsan bättre förutsättningar

Visste du att många bra smarta eltandborstar tar bort upp till 100% fler fläckar på tre dagar. Avlägsnar upp till 10 gånger mer plack på ställen som är svåra att komma åt och ger upp till hela 7 gånger friskare tandkött på bara två veckor? Det här samtidigt som dessa eltandborstar gör fler borstningar på en minut än vad en manuell tandborste gör på en hel månad.

En bra eltandborste ger dig således bästa möjliga förutsättningar för att få en frisk munhälsa och vitare tänder!

Börja flossa

Börja flossa efter varje måltid, eller åtminstone efter varje middag. Det kommer att göra underverk för din munhälsa! Om det börjar blöda när du rengör mellan tänderna kan det bero på inflammation. Men då är det bara att försiktigt fortsätta flossa – det är ingenting farligt.

Använd munsköljningsmedel

Munsköljsmedel är bra både för andedräkten och en dålig munhälsa. Dålig andedräkt kommer enligt British Dental Association i 90% av fallen från bakterier i munhålan eller på tungan. Därför innehåller i princip all munskölj antibakteriella ämnen som behandlar det.

Se därför till att använda munskölj 2 gånger om dagen, både morgon och kväll!

Gå till tandläkaren vart tredje år

Att gå till tandläkaren med tandläkarskräck är en smärre mardröm. Men om du följer rutinerna så kommer det bli roligare – och framförallt – du slipper borra!

Om du inte gått till tandläkaren på länge och redan har hål så få det överstökat. Det är bättre att få det fixat nu än senare, för då blir det bara mer kostsamt.

Minska sockerintaget

Det är förvisso lättare sagt än gjort. Det finns ju numera socker i praktiskt taget allt. Men gör ett aktivt val att minska på sockret. Läs innehållsförteckningar när du handlar, inrätta en “cheat day” när du kan äta hur mycket godis du vill (istället för att småäta sötsaker varje dag) – och vänj av dig vid socker i mat och dryck där det faktiskt inte gör någon nytta.

Du kommer må bättre, din munhälsa kommer förbättras och dina tänder kommer må bättre än någonsin!

Läs mer: